Opening geheel vernieuwde Hilvertshof in Hilversum

transformatie met o.a. reorganisatie winkelroute en vergroening van het winkelcentrum

Op dinsdag 13 juni 2017 wordt het geheel vernieuwde Hilvertshof geopend. Dan opent ook Primark haar deuren met een store over twee verdiepingen, na H&M en Zara de derde nieuwe trekker. Hilvertshof is gelegen in het hart van het hoofdwinkelcentrum van Hilversum en is opgespannen tussen Zeedijk, Groest en Kerkstraat. Het winkelcentrum is eigendom van Kroonenberg Groep.

Vier jaar eerder, in 2013, werd in een presentatie van de eerste plannen aan de winkeliers het toekomstperspectief voor het nieuwe Hilvertshof geschetst: Hilvertshof moest het meest spraakmakende winkelcentrum van het Gooi worden, dat meer bezoekers gaat trekken en dat meerwaarde brengt aan Hilversum. Destijds, bij de opening in 1973, was het winkelcentrum al baanbrekend geweest: een jaar eerder opgeleverd dan Hoog Catharijne in Utrecht was Hilvertshof het eerste geheel overdekte winkelcentrum van Nederland. Nu moesten grote trekkers als Primark, H&M en Zara het collectief van lokale en landelijke winkeliers in Hilvertshof gaan versterken. Parallel aan de duurzaamheidsambitie van de gemeente formuleerde Kroonenberg Groep de wens om het energielabel van het gehele winkelcentrum van D naar A te transformeren. Ook het winkelcircuit en de winkelbeleving moesten worden verbeterd en als extra moest het winkelcentrum gedurende de gehele verbouwing ‘schoon en prettig’ blijven om in te winkelen.

Van aanpassing entreegebied naar transformatie winkelcentrum

Op verzoek van Kroonenberg Groep had Rijnboutt het winkelcentrum een aantal jaren geleden al aangepakt, een ingreep die zich beperkte tot de gevel aan de Groest. De huidige transformatie is rigoureuzer. “Het begon met de aankoop van twee panden aan de Kerkstraat naast de huidige entree,” aldus Olaf Nieuwenhuis, hoofd projectontwikkeling Kroonenberg Groep in een vraaggesprek op de Provada juli 2014. “Rijnboutt heeft de entree, die relatief klein was, op ons verzoek vergroot. Van lieverlee werd het project steeds omvangrijker: van een aanpassing van het entreegebied werd het een renovatie en nu noemen we het een transformatie: het raakt aan alle winkels, alle vloeren en plafonds. Het gaat om een totale upgrading.”

Reorganisatie winkelroute

Die upgrading is met de opening van het nieuwe Hilvertshof een feit. Het ontwerp voor de metamorfose van het winkelcentrum richt zich in eerste instantie op de winkelroute, met bijzondere aandacht voor het interieur en de entree aan de belangrijkste winkelader van Hilversum, de Kerkstraat. Het vroegere wat onoverzichtelijke circuit met maar liefst zes ingangen, is met de komst van drie grotere winkelunits vereenvoudigd tot een circuit met drie ingangen, één vanuit elke straat (zeedijk, Groest, Kerkstraat). Elke ingang leidt naar een overdekte passage, de passages komen samen op een intern ‘plein’ waar zich het centrale stijgpunt bevindt, een circuit van roltrappen dat alle verdiepingen met elkaar verbindt: van de winkelverdiepingen op -1, BG en +1 tot de parkeerdekken op +2 en +3. De reorganisatie van de winkelroute maakt het parkeerdek tot een centrale, vierde entree: van boven naar beneden. Met deze vierde entree zorgt het winkelen op aparte lagen niet voor een gebrek aan bezoekers op ‘de tweede laag’, een veel voorkomend probleem in meerlagige winkelcentra. Het publiek van Hilvertshof komt het winkelcentrum niet alleen binnen op de begane grond, maar via het parkeerdek ook op de eerste verdieping.

Behalve functioneel is de lagenstructuur ook vanuit de gewenste winkelbeleving aangepast. De eerste winkellaag is voor een deel verdwenen ten gunste van majestueuze, dubbelhoge winkelpassages vanuit de entrees Kerkstraat en Zeedijk. Met het openbreken van de vloeren komt er meer licht en ruimte in het interieur waarbij de eerdere zakelijke en hoekige vormgeving heeft plaatsgemaakt voor elegante curves en ronde vormen met veel glas.

‘Vergroening’ van het winkelcentrum

Ook is de energiebalans van het winkelcentrum ingrijpend aangepakt. Met een zogeheten Warmte Koude Installatie wordt de warmte die in de zomer vrijkomt bij het koelen in de bodem opgeslagen, de opgeslagen warmte wordt in de winter weer gebruikt om het winkelcentrum te verwarmen. Voor het winkelcentrum wordt (nagenoeg) geen fossiele brandstoffen meer gebruikt; de door het systeem gebruikte elektrische energie is volledig verduurzaamd (groene stroom). De ‘vergroening’ van het winkelcentrum heeft zijn visuele pendant bij de entree aan de Kerkstraat. Daar is een wandoppervlakte van 95 m2 aangebracht dat is begroeid met 13 verschillende plantensoorten. De situatie in Hilvertshof is uniek omdat de groene wand van binnen naar buiten doorloopt. Rijnboutt heeft hiervoor een specifiek beplantingsplan gemaakt met planten die beide condities goed verdragen. Het betreft overwegend groenblijvende soorten met gevarieerde bladvorm en kleur. Hieraan zijn soorten toegevoegd die van april tot november witte, paarse en blauwe bloemen dragen.

Rijnboutt heeft de transformatie van verschillende toonaangevende retaillocaties in Nederland onder handen. Naast Hilvertshof is dat onder meer het vorig jaar met de NRW-prijs bekroonde Gelderlandplein, De Barones in Breda, naast Nowadays en de flagstore van Hudson’s Bay, beide in Amsterdam. De opgave is vaak dezelfde, maar de aanpak wordt steeds bepaald door de locatie. Door scherp te kijken naar wat de situatie vraagt, kan een optimaal functionerend winkelcentrum of winkelgebouw worden gecreëerd, waarbij de architectuur van Rijnboutt beoogt het gemeenschappelijke doel te dienen.