Rond het Buitenplein in Amstelveen is er volop beweging. Het totaalproject voor de transformatie van het warenhuis, de parkeergarage en het woongebouw begint steeds meer zichtbaar te worden, er worden grote stappen gezet.
Het warenhuis voor Hudson’s Bay nadert met rasse schreden de voltooiing. De betonnen gevel elementen, de glazen puien en ramen en de aluminium panelen worden aangebracht waarmee het gebouw zijn definitieve verschijningsvorm krijgt. Waar voorheen het warenhuis V&D in een groot gesloten betonnen gebouw was gehuisvest komt het nieuwe warenhuis in een sprankelend, open en uitnodigend winkelgebouw. Deze zijde van het stadshart krijgt daarmee een nieuwe impuls en een stevige versterking in het winkelaanbod.
Naast het warenhuis wordt een nieuwe parkeergarage gemaakt, een moderne en ruime hellinggarage zal het voormalige krappe en benauwde parkeergebouw doen vergeten. Onderdeel van de garage is het grote parkeerdek bovenop het warenhuis met een eigen winkelentree. Op verschillende niveaus zijn winkeltoegangen vanuit de garage gemaakt. De gevel van de garage wordt bekleed met een bijzonder drie dimensionaal geperforeerd aluminiumpaneel. Het paneel zorgt ervoor dat er een dynamisch beeld ontstaat in de gevel van de garage, de gevel ziet er net verschillend uit vanuit verschillende standpunten. Met een uitgevouwen uitgesneden patroon is ventilatie en doorzicht mogelijk gemaakt waardoor het parkeergebouw ook een prettig en veilig klimaat zal hebben. De eerste fase van de transformatie, het warenhuis en de bijbehorende parkeergarage, schiet al flink op.
Als sluitstuk van de transformatie hebben we voor AM een bijzonder exclusief woongebouw ontworpen, Up Mountain. Het gebouw wordt een echte blikvanger aan het Handelsplein en de Stadstuinen, boven op de parkeergarage. Het ontwerp van het warenhuis, de parkeergarage en het woongebouw is op elkaar afgestemd. Elk gebouw heeft zijn eigen karakter, maar samen vormt het een geheel.
Het woongebouw, Up Mountain, ontleent zijn expressieve vorm door grote omgaande balkons en terrassen. Met plastisch vormgegeven balkonranden en gevelkolommen en met een zelfde uitstraling als de betonnen elementen in de gevel van de winkel ontstaat een dynamisch en exclusief beeld. Het bouwvolume trapt over verschillende gevels in stappen terug waardoor grote terrassen ontstaan. Alle woningen hebben door de hoogte van het gebouw een prachtig uitzicht. Boven op en bereikbaar vanuit de openbare parkeergarage hebben de toekomstige bewoners een eigen afgesloten parkeerdek. De woningen zelf hebben een grote buitenruimte met een volledige glasgevel. De appartementen variërend van ca 80m² tot bijna 400m² worden met een grote mate van flexibiliteit ontwikkeld. Zo kunnen individuele en bijzondere woonwensen nu en later altijd worden vervuld. De constructie van het gebouw wordt onafhankelijk van de inbouw ontworpen. In het inbouwpakket dat naderhand wordt aangebracht is een blijvende flexibiliteit mogelijk. Het gebouw is hiermee bijzonder duurzaam, wijzigingen in de afbouw van het gebouw hebben geen invloed op het casco dat daarmee voor een langere tijd zijn waarde behoudt.
Het hart van het woongebouw is een atrium met een glasdak waarmee de woningen bereikt worden in een aangename omgeving waarin daglicht een grote rol speelt. De vormgeving van het atrium en de overige algemene verkeersruimtes sluit aan op de ambities van opdrachtgever om een exclusief gebouw te willen maken. Aan het buitenplein is een eigen entree ontwikkeld waarin ook boodschappen diensten hun leveringen laten plaatsvinden. De entree toont zich als zelfstandig element in het gehele gebouw ensemble waarmee de identiteit van het woongebouw ook hier zichtbaar wordt.
Meer informatie over de verkoop op livingupmountain.nl