De Connectie verbindt

12 november 2020
De Connectie1 Amstelveen-Rijnboutt

Het kantorengebied aan de Startbaan in Amstelveen is in fases aan het transformeren naar een levendige, groene woonwijk. Woensdag 28 oktober ging de bouw van wooncomplex De Connectie officieel van start. De Connectie zorgt binnen de nieuwe woonwijk voor een logische en vloeiende overgang van het hoge wooncomplex De Keizer naar de lagere eengezinswoningen van Greenstart I en II.

 

De Connectie maakt deel uit van een groter stedenbouwkundig plan waaraan wij bijdragen om de ambitie van de gemeente Amstelveen waar te maken: het kantorengebied volledig transformeren tot een aantrekkelijke woonlocatie en tegemoetkomen aan de wens van de gemeente en opdrachtgever Maarsen Groep om betaalbare (huur-) woningen te realiseren. Samen met aannemer Wessels Zeist, opdrachtgever vanaf de technische uitwerking, wordt daar nu aan gebouwd.

Een onderdeel van deze transformatie is het vervangen van het bestaande anonieme en gesloten bedrijfskantoorpand uit de jaren tachtig op Startbaan 8. De Connectie, met de royale vertrappende gevels, doet daarbij zijn naam eer aan: het gebouw fungeert als een verbinder tussen de bestaande woongebouwen en draagt bij aan een meer open en levendige woonbuurt.

Licht en groen

In een al groen gebied met aan weerszijden hockey- en atletiekvelden komt een woongebouw dat bestaat uit drie samenhangende delen. Op het parkeerterrein (deels op het maaiveld en deels een overdekte parkeergarage) wordt op één plint hoogbouw en laagbouw gerealiseerd. Die bestaat uit 140 huurappartementen in het middensegment: 2, 3 en 4-kamer appartementen van 55 tot 100m2.

Er is ruimschoots voorzien in daglicht, buitenruimten en groen. Alle appartementen hebben een balkon of een terras. Door de verspringing van woonlagen en slimme lange zichtlijnen naar de omgeving ontstaat een ruimtelijk gevoel en veel privacy.

De Connectie3 Amstelveen-Rijnboutt

Op het dek van de parkeergarage wordt naast een aantal privéterrassen ook een gezamenlijke daktuin gerealiseerd. Daarnaast komt er een strook dakbegroening als een soort kraag rondom de vertrappende dakterrassen en een plint hangplanten rondom de parkeergarage. Ook is gedacht aan waterbuffering door de parkeerplaats te voorzien van ‘grastegels’ en bomen. Hiermee zorgen we voor de afvoer van overtollig regenwater en wordt wateroverlast voorkomen.

Duurzame energie

Naast vergroening en het vasthouden van water heeft het gebouw ook een duurzaam installatieconcept. De appartementen worden verwarmd en gekoeld door middel van een warmte-koude-opslag en individuele warmtepompen. De daken worden voorzien van zonnepanelen.

Trapsgewijze verbinding en afgeronde kopgevels

Het was een grote uitdaging om een logische en aantrekkelijke overgang te maken van het veertig meter hoge De Keizer (een eveneens door Rijnboutt nieuw ontworpen woongebouw dat in 2018 in gebruik is genomen op de plek van een gesloopt kantoorgebouw) naar de lagere eengezinswoningen van Greenstart I en II. Door het volume van het gebouw trapsgewijs af te bouwen van dertien verdiepingen aan de oostkant richting de vier bouwlagen aan de westkant, wordt de samenhang met de omliggende gebouwen gewaarborgd.

Naast de vertrappende gevels van de hoogbouw zijn ook de verspringende balkons met afgeronde kopgevels kenmerkend. “De Connectie moest geen letterlijke afgeleide zijn van De Keizer, maar een eigen identiteit krijgen”, vertelt senior architect van Rijnboutt, Pank van ’t Hoog. “Vanwege de specifieke positionering aan de Startbaan kozen we ervoor om het gebouw een vriendelijke uitstraling te geven met zachte rondingen als uitnodigende entree”, voegt hij toe. Dat is gelukt. Beide gebouwen zijn op stedenbouwkundig vlak in hoogte en vormentaal gelijk, maar in verschijningsvorm en visuele architectuurtaal hebben ze elk een eigen karakter.

Spel met metselwerk

Ook details in architectuur en materialisering geven het wooncomplex een in het oog springend en speels uiterlijk. De gevel van de hoogbouw aan de Startbaan heeft een robuuste tweelaagse plint die ervoor zorgt dat het gebouw op het maaiveld landt. Het middendeel van de hoogbouw speelt een op het oog willekeurig spel met horizontale aluminium gevelbanden, verticaal georiënteerd metselwerk en verspringende balkons. “Maar als je goed kijkt, is het wel degelijk geordend”, zegt Van ’t Hoog hierover.

De Connectie2 Amstelveen-Rijnboutt
De Connectie4 Amstelveen-Rijnboutt-min

De laagbouw heeft een eigen entree en de hoogbouw een grote hoofdentree met overstek op de kop van de Startbaan die leidt naar de woningen en het dek met daktuin. Beide gebouwdelen hebben een eigen fietsenstalling die rechtstreeks vanuit de straat is ontsloten en die een interne verbinding met de entreehallen heeft.

Er is ook rekening gehouden met het straatbeeld vanaf de Startbaan dat aantrekkelijk is gemaakt door De Connectie zodanig te positioneren dat het buiten parkeren grotendeels uit het zicht is. Ook de groenstrook tussen de rooilijn en de Startbaan en een door de gemeente aangelegde speeltuin dragen daaraan bij.