Geslaagd projectbezoek aan Gelderlandplein

16 februari 2017
Gelderlandplein

Op 15 februari bracht de redactie van de Architect een projectbezoek aan winkelcentrum Gelderlandplein. Het transformatieproject staat op de fundamenten van een winkelcentrum dat 50 jaar geleden zijn oorsprong vond. In opdracht van ontwikkelaar en belegger Kroonenberg Groep ontwierp Rijnboutt een eigentijds winkelcentrum met een sterke eigen identiteit, en een hoogwaardige afwerking.

Samen met een groep architecten en geïnteresseerden bracht de redactie een projectbezoek aan het Gelderlandplein. De presentaties van de architect, de opdrachtgever en onze partners Rockfon en Boon Edam gaven inzicht in het project en de ontstaansgeschiedenis. Tijdens de rondleiding door architect Frederik Vermeesch (Rijnboutt) en Olaf Nieuwenhuis (Kroonenberg Groep) kon het ontwerp daadwerkelijk worden ervaren en was er ruimte voor vragen. Wat volgens hoofdredacteur Harm Tilman oprecht gesteld kan worden, is dat het Gelderlandplein echt een goed publiek interieur is.

Hoog afwerkingsniveau

Volgens Nieuwenhuis is het Gelderlandplein een hoger segment winkelcentrum dat voor iedereen toegankelijk is. De bijzondere mix in het aanbod van winkels sluit aan op Amsterdam Zuid, de Zuidas en woonwijk Buitenveldert, maar trekt tevens publiek van daarbuiten. Kroonenberg Groep ontwikkelde het project voor zichzelf als belegger voor langdurige verhuur. Vanwege deze lange termijn betrokkenheid en omdat ook het beheer in eigen handen is, is een hoog afwerkingsniveau gerealiseerd. De zorgvuldig geselecteerde materialen, zoals de natuurstenen vloer, zijn hiervan een voorbeeld.

Duidelijke identiteit

Het Gelderlandplein heeft als geheel een duidelijke identiteit gekregen. Er is sterk ingezet op beleving om het winkelen aantrekkelijk te maken, hiervoor zijn nieuwe voorzieningen toegevoegd. Zo wijzen interactieve plattegronden eenvoudig de weg en brengt een gratis bus je vanuit de buurt naar het centrum. Ook zijn er openbare toiletten, kiddieland, bankjes en een kunstroute, en is gekozen voor een uitgebreider horeca-aanbod. Na de transformatie zijn de bezoekersaantallen en omzetten gestegen.

Transformatie

Architect Frederik Vermeesch van Rijnboutt begon in 2012 aan het ontwerp voor de transformatie en uitbreiding. Het oorspronkelijke winkelcentrum uit 1968 door Frans Van Gool was in 1997 uitgebreid met meer winkeloppervlak en licht overgoten passages, maar hield een introvert karakter. In het nieuwe ontwerp is het winkelcentrum naar buiten gericht. De rooilijnen zijn opgezocht en grote etalages brengen de sfeer van binnen naar buiten. Drie grote luifels markeren de entrees, waar hoogwaardige horeca langs gelegen is. De passages vormen in plattegrond een dubbele 8, Volgens Vermeesch “is 8 een magisch cijfer in retailland, dan kun je blijven lopen, en wij hebben er twee”.

Retailers

Bij winkelcentra is het de vraag of je voorrang geeft aan individuele retailers, of inzet op een eenduidige identiteit voor het geheel. Er is voor het laatste gekozen om de locatie betekenis te geven en tot bestemming te maken. Toch is voor de winkels veel ruimte voor exposure. De etalages zijn vaak dubbelhoog, en tegenwoordig veel beter zichtbaar mede doordat 80% van het daglicht uit de passages is gehaald en het verblindende effect zo is verdwenen. De combinatie tussen kunstlicht en daglicht zorgt voor een prettige en meer egale lichtsterkte.

Logistiek

Het publiek was benieuwd naar de winkels op de verdiepingen en de expeditie. Volgens Vermeesch blijven Nederlanders het liefst op het maaiveld, en hebben daarom alle winkels een entree op de begane grond. Door de eerste etage terug te leggen ten opzichte van de gevel zijn dubbelhoge etalages gecreëerd. De expeditie voor de Albert Heijn XL is inpandig, voor de andere retailers zijn rondom expeditie-ingangen gemaakt en wordt soms in de ochtend door de passages bevoorraad.

Akoestiek

Anton Faber van Rockfon ging in op het belang van akoestiek in openbare gebouwen. Hij constateert dat nog vaak alleen voor het oog wordt ontworpen, terwijl de akoestiek dan onderbelicht blijft. Rockfon laat zich graag samen inspireren door architecten om samen aan innovatieve akoestische plannen te werken. Er zijn veel oplossingen mogelijk, van naadloos afgewerkte plafonds tot akoestische eilanden in vrije vormen.

Entreedeuren

Boon Edam leverde de grote draaideuren voor Gelderlandplein. Volgens Jeanette Lenssen-Kwantes en Jonas Ooijevaar zat de uitdaging vooral in de grote hoogte en diameter van de entrees. Door het gebruik van extra motoren is het gelukt de deuren te realiseren die voldoen aan alle wensen. Ze kunnen als draaideur en schuifdeur operen, zijn erg transparant en hebben een hoge capactieit. Volgens Boon Edam ligt de toekomst bij adaptieve deuren, die bijvoorbeeld vanzelf reageren op rolstoelen of kinderen.