Gezamenlijk onderzoek naar nieuwe bestemming voor het Unileverterrein

Wat vervangt de mayo en de jus?

20 juli 2017
Rivierzone vlaardingen

Het Unileverterrein in Vlaardingen staat vanaf 2019 leeg. Wat er daarna met het gebied gebeurt, is de vraag. Ideeën zijn er in ieder geval genoeg.

Vlaardingen

Woningen, een broedplaats voor creatieve ondernemers of de buren uit Schiedam de loef afsteken en een vestiging van Decathlon openen. Ideeën voor het zeven hectare grote Unileverterrein in Vlaardingen zijn er genoeg, maar echt serieus nagedacht over een bestemming voor de 67.500 vierkante meter oppervlakte, waarop onder andere de magere mayonaise van Calvé, de Bertolli Melange en Knorr vleesjus werden bedacht, is er nog niet veel. Daar komt binnenkort verandering in.

Unilever, de gemeente Vlaardingen, de provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) starten een gezamenlijk onderzoek naar een passende bestemming voor het terrein. Voor het eind van het jaar moet er een plan van aanpak liggen. ,,We zitten in de fase waarin alles nog open ligt”, zegt een woordvoerster van de gemeente. ,,Wij hebben als gemeente nog geen voorkeur en willen het proces vooral niet in een bepaalde richting sturen.” De bedoeling is namelijk dat inwoners en ondernemers ook een belangrijke rol krijgen. ,,We willen open staan voor ideeën en suggesties uit de stad. Daarom kunnen bewoners hun ideeën insturen.” Maar niet alleen de gemeente is bezig met de toekomst van het gebied. Ook andere professionals buigen zich over het vraagstuk, sinds het vertrek van het levensmiddelenconcern naar Wageningen bekend werd.

,,Ik zie duidelijk twee effecten”, zegt stedenbouwkundige Richard Koek, die al langere tijd betrokken is bij de ontwikkeling van de gehele Vlaardingse Rivierzone (waar het Unileverterrein ook bij hoort). ,,Allereerst is het natuurlijk voor de medewerkers heel vervelend dat Unilever vertrekt. Maar aan de andere kant biedt het voor het gebied zelf heel veel mogelijkheden.

Lomp

Het bestaande gebouw staat volgens Koek namelijk nogal ‘lomp in de weg’. ,,Het heeft in de avonden en weekenden totaal geen functie en dat komt de leefbaarheid niet ten goede. Een deel van het gebouw slopen is daarom een goed idee, wat ook zal gebeuren. Daarnaast is het belangrijkste bij het zoeken naar een herbestemming dat er nieuwe mensen worden aangetrokken.” Koek ziet ook al voor zich hoe dat het beste kan gebeuren. ,,Een combinatie tussen wonen en werken, met ruimte voor het groen. Dat is het allerbeste voor de leefbaarheid in heel het gebied en past uitstekend bij de rest van de ontwikkelingen in de omgeving.” In die mix is wat Koek betreft ook zeker ruimte voor detailhandel in de vorm van een Decathlon. ,,Dat past prima in een gemengd gebied en is goed voor Vlaardingen.”

Jan Traats, binnenstadsmanager in Vlaardingen, sluit zich bij de woorden van Koek aan. ,,Alles wat zorgt voor extra koopkracht in de binnenstad kan op een warme ontvangst van mij rekenen. Een mix tussen wonen en werken is een goed idee. Van winkels ben ik geen voorstander, maar met een grote retailer als Decathlon heb ik veel minder moeite.”

AD Rotterdams Dagblad, Jasper Monster.