Juryrapport NRW Jaarprijs 2016

Gelderlandplein winnaar NRW jaarprijs 2016

19 september 2016
Gelderlandplein

Het oorspronkelijke winkelcentrum Gelderlandplein opende in 1968. Bijna 30 jaar later werd het winkelcentrum overdekt en tot Groot Gelderlandplein omgedoopt. Nu nog eens 20 jaar later is een nieuwe weg ingeslagen. Het bijvoeglijk naamwoord ‘Groot’ is weliswaar komen te vervallen, maar het resultaat is volgens de Jury werkelijk groots te noemen.

Met de herontwikkeling en uitbreiding van het Gelderlandplein heeft Kroonenberg Groep een duidelijk statement gemaakt met een simpel recept: sta voor je keuzes! De Jury heeft veel waardering voor het compromisloze resultaat. Er zijn zeer duidelijke – en soms zeer gedurfde – keuzes gemaakt en er is vastgehouden aan glasheldere principes.

Door beheer met gevoel en vergaande persoonlijke betrokkenheid, maar ook het besef van een zeer kritisch publiek, is het resultaat een uniek multifunctioneel project op het fundament van een bijna 50- jarige winkellocatie. Het Gelderlandplein heeft zich succesvol in een niche van de Amsterdamse winkelmarkt genesteld. Wat ooit een boodschappencentrum voor de omringende buurten was, is nu een absolute place to be voor de doelgroepen die veel te besteden hebben afkomstig uit een veel groter marktgebied dan Buitenveldert/Amsterdam-Zuid.

Opvallend is de internationale allure van het Gelderlandplein waardoor nadrukkelijk ook de connectie wordt gezocht met de Zuidas. Dat hierdoor een deel van de inwoners in het directe marktgebied zich wellicht wat minder of misschien niet thuis voelt is een gevolg van deze keuze. Het winkelcentrum is dus bewust geen allemansvriend maar dat schept duidelijkheid naar zowel consumenten als ondernemers.

Voor de doelgroepen die wel in focus zijn klopt het winkelcentrum volledig. Alles staat in het teken om het deze klanten naar de zin te maken. De jury is daarom zeer te spreken over wat door Kroonenberg Groep de gebiedsbeleving wordt genoemd. Vooruitstrevende investeringen zoals de kunstobjecten, de buslijn van en naar de Zuidas, maar ook de hoogwaardige inrichting van de openbare ruimte dragen hieraan bij. Naast de aantrekkelijke branchering zijn het juist deze aspecten die de verblijfskwaliteit een enorme impuls hebben gegeven.

Het Gelderlandplein is volgens de Jury qua uitstraling een masculien winkelcentrum en ondanks het feit dat het extraverter is gemaakt, is het dus wel redelijk afstandelijk. Wat meer kleur, bijvoorbeeld via beplanting kan hierin al veel betekenen.

De Jury is zeer te spreken over de gedifferentieerde verhuuraanpak. Ook hierin zijn duidelijk keuzes gemaakt: pal voor de bestaande succesvolle huurders gaan staan en daaraan consequenties verbinden door nee te durven zeggen tegen geïnteresseerde concurrenten. Maar ook het ondersteunen van kleinere winkeliers om de volgende stap te zetten en mee te groeien met Gelderlandplein getuigt van ondernemerschap pur sang.

Het Gelderlandplein is een vernieuwend project op een bewezen locatie. Door glasheldere keuzes is het een zeer aantrekkelijk project voor zowel consumenten als ondernemers. In een marktgebied dat hierom vraagt is Kroonenberg Groep er in geslaagd een perfecte match te maken tussen doelgroep en product. In de turbulente periode waarin de winkelmarkt zich bevindt is volgens de Jury juist belangrijk om via zorgvuldige afstemming van de positionering echt onderscheidend te kunnen zijn. Om deze reden prijst de jury de herontwikkeling Gelderlandplein en verleent haar de hoogste eer.

NRW Jaarprijs 2016 juryrapport