Nieuwe bestemming voormalige Citroëngebouwen bekendgemaakt

ontwerp Noordgebouw ‘The Olympic 1962’ door Rijnboutt

11 april 2016
Citroen Garage

Het noordelijke en zuidelijke Citroëngebouw aan het Stadionplein in Amsterdam, beide ontworpen door de Nederlandse architect Jan Wils, krijgen een nieuwe bestemming. Op 11 april, werden de plannen bekendgemaakt. Onder de naam ‘The Olympic Amsterdam’ herontwikkelt Peak Development voor vastgoedvermogensbeheerder Bouwinvest de voormalige Citroëngebouwen.

Rijnboutt is begin 2015 geselecteerd voor het maken van een ontwerp voor een multifunctioneel gebruik van het Rijksmonument Citroën Noordgebouw. Het nieuwe ‘The Olympic 1962’ biedt onderdak aan een eclectische mix van kantoren, horeca en winkels. De verbouwing begint in 2016, de oplevering staat gepland voor 2017.

Integrale visie

Behalve het onderbrengen van een nieuw programma, beoogt het herontwerp de intensivering van de relatie tussen het gebouw en zijn ruimtelijke context. Deze aanpak sluit aan bij de integrale visie van Bouwinvest voor het hele gebied, waarbij de nieuwe bestemming van de Citroëngebouwen in samenhang wordt beschouwd met het overige onroerend eigendom in de omgeving. Daarbij maakt het Noordgebouw deel uit van een bijzonder stedenbouwkundig ensemble; gezien vanuit de Amstelveenseweg vormt het samen met het Olympische Stadion (1928) en het Zuidgebouw (1931) de entree van de binnenstad van Amsterdam.

“De verbouwing van het Noordgebouw wordt de katalysator van een gebiedsontwikkeling”, zegt architect Frederik Vermeesch. “Het is onze ambitie om van de locatie een hotspot te maken, vergelijkbaar met de Westergasfabriek, de Hallen of The Bank aan het Rembrandtplein.”

Ontwerp

De belangrijkste ontwerpingreep is tweeledig: 1) het transparant maken van de huidige plint waarmee het gebouw zich alzijdig openstelt naar de omgeving; 2) het maken van vides in de kern van het volume om de nieuwe functies te voorzien van noodzakelijk daglicht.

Het streven is om in het uiteindelijk resultaat dicht bij de oorspronkelijke intenties van de architect Wils te blijven. Onderdelen van het gebouw die in de loop van de tijd zijn verdwenen worden teruggebracht, de monumentale hellingbanen voor de auto’s blijft een essentieel onderdeel van de interne routing, de autolift van weleer krijgt de functie van kantoor. Ook het oorspronkelijke kleurenpalet van tinten wit en grijs zal in ere worden hersteld.

Citroen Garage
Citroen Garage
Citroen Garage
Citroen Garage
Citroen Garage