Sloop traverse De Bijenkorf_La Vie Utrecht start maandag

15 juli 2016
Bijenkorf Utrecht 27 06 2016_0058 LR

De traverse werd een kleine dertig jaar geleden gebouwd als loopbrug tussen C&A en het nieuwe winkelcentrum La Vie. Boven liep het winkelend publiek, beschut en overdekt, heen en weer, eronder raasde het verkeer, voornamelijk bussen en taxi’s.

“Er ontstaat een brede doorkijk, het wordt een open geheel” – Marc van der Veur, manager operations De Bijenkorf

Winkelcentrum

De Bijenkorf maakt sinds 1987 onderdeel uit van het winkelcentrum La Vie. Het winkelend publiek kon via de traverse naar de C&A aan de andere zijde van de St.-Jansstraat en vice versa. ,,Voor die tijd was La Vie een modern winkelgebied met een fontein op de begane grond’‘, zegt Cobelens. Toen de Bijenkorf in 1999 het grootste deel van het winkelcentrum overnam, werd de vrije doorgang afgesloten en kwamen er kantoren van de Bijenkorf in. Nu is een nieuwe verbouwing gaande.

Ambitieus

Het plan bleek te ambitieus en op geen enkele manier winstgevend. Het oude gebouw van de V&D was al wel gesloopt en in hartje Utrecht lag een groot stuk grond braak.

Twee jaar later opende de Bijenkorf, onder druk van de gemeente, een filiaal met alleen woonaccessoires. De omzet was goed en zo ontstond het plan om een kleinere maar wel complete Bijenkorf op te zetten, als onderdeel van het exclusieve nieuwe winkelcentrum La Vie. De traverse werd door de inmiddels overleden architect Wout Lemmerman ontworpen voor het winkelcentrum La Vie en C&A.

Jaren 80

‘Dit is echt bouw uit de jaren 80’, meent projectleider Jaap Hoving van het architectenkantoor Rijnboutt, betrokken bij de huidige verbouwing. ,,Het is een product van die tijd. Een introverte buitenkant, maar met mooie ruimtes binnen de muren. We hebben het architectenbureau van toen wel op de hoogte gebracht. Dat is een beroepscode onder architecten.“

De hoek St.-Jacobsstraat en Lange Vie krijgt volgens hem weer de uitstraling zoals stedenbouwkundige Berlage het ooit heeft bedoeld: een brede, open toegang naar de stad.

“Het zal nieuwe winkels aantrekken. Net als in andere toegangswegen naar de stad.” – Jaap Hoving, projectleider Rijnboutt

Lees het volledige artikel op www.ad.nl